Duit online

Sunday, January 9, 2011

Hos Bual Bicara: Siti Nurhaliza Sedia Terima Kritikan



Teks oleh Syafiqah Jalal
Foto oleh Mazlan Yunos Photography
KUALA LUMPUR, 7 JAN 2011: Melakar nama sebagai seorang penyanyi tersohor negara mungkin sesuatu perkara yang mudah bagi penyanyi No.1 negara, Dato' Siti Nurhaliza ini kerana seperti yang diketahui ramai dia sudah dilahirkan dengan bakat nyanyian sejak dari kecil lagi.
Namun baru-baru ini percaya atau tidak Siti telah membuat kejutan apabila muncul sebagai hos dalam sebuah program bual bicara yang berjudul, Siti yang bakal disiarkan di Astro Ria, jam 9 malam, bermula 12 Februari 2011.
Pasti ramai yang tertanya-tanya apakah yang membuatkan Siti mahu mencuba cabang seni yang baru dan terasing dalam hidupnya itu? Adakah bidang pengacaraan ini merupakan satu kerjaya seni serius kini selain menyanyi?
Bagi mengetahui selanjutnya mengenai isi hati Siti menerusi bidang pengacaraan yang baru diceburinya itu. Mari ikuti temu bual murai.com.my bersama Siti Nurhaliza yang ditemui selepas dia selesai mengadakan rakaman program Siti episod 1 bersama Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di studio Filem Negara Malaysia, Rabu lalu.
MURAI: Tahniah di atas kemunculan program temubual Siti ini. Ianya satu kejutan. Adakah kejutan ini sudah lama dirancang?
SITI: Sebelum ini saya akui memang tidak bersedia bila banyak produksi menawarkan saya menjadi pengacara program, tapi kini saya sudah bersedia dan Insya Allah bersiap sedia untuk bersaing dengan pengacara-pengacara profesional yang ada. Jadi idea untuk berada dalam program ini sudah ada Cuma baru kini saya berani menampilkannya.
MURAI: Apa yang membuatkan Siti terpanggil untuk mengendalikan program temubual yang sebegini?
SITI: Mungkin dah tiba masanya Siti mencuba satu cabang seni yang lain serta mencabar diri saya. Mengendalikan program temu bual seperti ini merupakan fasa baru buat saya sebagai seorang pengacara. Saya harap dapat buat yang terbaik dan tidak mengecewakan penonton serta peminat di luar sana
MURAI:Adakah Siti mahu jadi another Aznil Hj Nawawi atau pun Oprah Winfrey?
SITI:Siapalah saya jika hendak dikatakan begitu. Sebenarnya, bukanlah nak gantikan atau hendak meniru sesiapa tetapi saya akui pengacara Hollywood popular, Oprah Winfrey adalah idola saya sejak dulu lagi dalam bidang ini dan dia juga inspirasi serta menjadi panduan untuk saya menjadi pengacara yang berjaya.
MURAI: Apakah konsep di sebalik temubual ini kerana ianya turut melibatkan tokoh negara seperti Tun Dr Mahathir Mohamad.
SITI:Program ini bukan sekadar hiburan semata-mata sebab itu taglinenya adalah Hiburan Dan Inspirasi. Dalam program ini juga turut menjemput tetamu dari ahli perniagaan serta tokoh-tokoh negara yang berjaya untuk menceritakan segala pengalaman mereka bagaimana jatuh naiknya kehidupan mereka sehingga mereka mampu mencapai kejayaan yang membanggakan.
Selain menemu ramah, saya juga akan meninjau dengan turun padang serta membantu orang yang kurang bernasib baik untuk mendapatkan bantuan dalam segmen Sentuhan Kasih. Menariknya, dalam segmen Siti Dan Bakat Minggu Ini, ia turut mengundang tetamu yang mempunyai bakat yang unik. Antaranya, kami menjemput seorang yang pandai menggesek gergaji sehingga ia mampu mengeluarkan bunyi atau muzik yang merdu.
MURAI:Bagaimana dengan pemilihan tetamu atau panel yang diundang untuk menjayakan program ini? Siti atau pihak produksi yang melakukannya?
SITI:Sebenarnya pihak Siti dan produksi akan bersama-sama berbincang serta memberi idea masing-massing siapa tetamu atau panel yang mahu kami temu bual dalam segmen sesi temu ramah ini. Namun antara banyak-banyak tetamu, saya bangga kerana idola saya Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sudi untuk bersama saya dalam menjayakan prorgam ini.
MURAI:Setakat ini bagaimana dengan perjalanan program ini. Apakah pengalaman pahit manis yang Siti kutip?
SITI:Alhamdulilah semuanya berjalan dengan lancar. Apa yang boleh saya katakan mengendalikan program bual bicara ini ternyata satu pengalaman yang sangat berguna buat saya. Ia agak berbeza kerjanya berbanding menjadi seorang penyanyi. Malah, saya terpaksa turun padang untuk melakukan penggambaran. Pengalaman pahit itu tak adalah, cuma kesukarannya bila ada banyak masalah teknikal apabila membuat pengambaran menggunakan kamera High Definition (HD). Manakala kenangan manisnya pula aya boleh katakana ianya satu pengalaman yang baru dan saya sudah mula menyukainya.
MURAI: Tak mudah sebenarnya menjayakan sebuah program temubual bicara seperti ini. Adakah Siti mengakuinya?
SITI: Ya sama sekali benar. Saya rasa sangat berdebar bila mengacarakan program ini rasa debarannya sangat berbeza daripada menyanyi. Saya juga menghadapi banyak kesukarannya juga. Rasa macam nak pecah kepala kerana saya perlu menggunakan bahasa-bahasa yang sesuai ketika bercakap. Ada kalanya saya perlu formal dan ada kalanya santai. Terus-terang memang agak penat mengendalikan program seperti ini, tapi ia ternyata berbaloi kerana pada masa yang sama juga saya turut menimba ilmu dan pengalaman.
MURAI: Sebagai seorang yang tidak pernah berpengalaman menjayakan program tembual seperti ini, apakah cabaran yang Siti hadapi?
SITI: Cabaran besar saya sebenarnya komunikasi. Memang sukar untuk bertutur dnegan betul bila hati ini berasa amat gementar. Saya juga selalu tersasul dan menyebabkan rakaman terpaksa diluang semula.
Lagipun saya tak suka untuk berkomunikasi agak formal dan lebih senang jika program ini lebih santai. Jadi saya perlu jaga cara intonasi saya berkomunikasi dengan betul.
MURAI:Kejayaan program ini juga mungkin sangat bergantung kepada kecekapan Siti untuk berinteraksi dan menemubual setiap tetamu dan panel. Mungkin ia akan berjaya dan mungkin tidak. Bagaimana Siti hendak menghadapi kritikan ini?
SITI:Ya benar, walau apa pun kritikan yang diberikan kepada saya, Insya Allah saya akan hadapi dan menerimanya dengan terbuka malah saya lebih suka jika penonton di luar sana dapat memberikan kritkan membina. Lagipun saya baru dalam bidang ini, oleh itu segala kritikan itu akan saya gunakan untuk menjadi lebih baik di masa akan datang.
MURAI:Apakah ini juga salah satu cara untuk Siti mengekalkan populariti Siti yang telah sedia ada di dalam industri?
SITI:Ya, saya tak nafikannya. Bukan sahaja untuk mengekalkan populariti saya malah dengan cara ini orang di luar sana serta peminat saya sedar yang saya masih lagi wujud dan berada dalam industri seni ini. Cuma cabang seninya sahaja berbeza dan lebih berkembang
MURAI:Apakah ini bidang kerjaya seni yang seterusnya yang jadi pilihan Siti?
SITI:Saya tidak fikir lagi untuk masa yang akan datang, tetapi bagi program ini saya akan teruskannya sehigga tamat 13 episod. Bagi program yang seterusnya saya serahkan kepada pihak produksi yang menentukannya. Namun saya harap bidang ini akan menjadi salah satu pilihan saya dalam kerjaya seni ini selain menyanyi.
MURAI:Bagaimana dengan komitmen terhadap kerjaya seni yang lain?
SITI:Bagi saya menyanyi tetap nombor 1 kerana saya pun bermula dan berjaya dalam bidang nyanyia. Oleh itu tak mungkin saya akan meninggalkannya atau memberhentikannya begitu sahaja. Lagipun sebelum ini saya dalam proses merakamkan album, namun ianya tertangguh seketika bila saya memberi komitmen sepenuhnya terhadap program ini. Setakat ini kami dah kumpul beberapa material untuk album dan album kali ini lebih menggunakan khidmat komposer-komposer muda seperti Noh Hujan dan Adi Sixth Sense.

SUMBER

No comments:

Post a Comment